Søgemaskine
optimering (SEO)

SEO er en metode, der handler om at optimere din hjemmeside, så dine kunder nemmere finder frem til din virksomhed, når de søger på Google, Bing, Yahoo og andre søgemaskiner.

Klar strategi og målsætning
Med SEO handler det om at udarbejde en strategi og en målsætning, der er realistisk og relevant i forhold til din branche. Ved at analysere på de søgninger, din målgruppe laver, når de leder efter dine produkter og services, kan vi prioritere og fintune indholdet på din hjemmeside.

Gennemtænkt indhold skaber værdi
Både brugere og søgemaskiner reagerer positivt på hjemmesider med klare budskaber. Et gennemtænkt indhold af høj kvalitet skaber en værdi i målgruppen – og dermed en værdi for dig.

Processen med SEO
Du har sikkert allerede en hjemmeside, hvor du ønsker at skabe mere trafik, så du kan få endnu mere gang i din forretning. Her er det en fordel at have en målsætning for, hvad du ønsker at opnå med SEO, da det er en markedsføringsmetode, der kræver en konkret og målbaseret tilgang.

Sådan arbejder vi med SEO
Første trin er at lave en søgeordsanalyse. Hvilke ord og begreber bruger din målgruppe for at finde netop din virksomhed, dine produkter og kompetencer? Måske søger din målgruppe efter en plakatkunstner i stedet for en grafisk designer – og finder derfor ikke frem til dig? Måske leder de efter en terapeut, samtalepartner eller sjælesørger i stedet for en psykolog? De rigtige søgeord kan gøre en stor forskel for, hvor synlig du er på nettet, og hvor ofte din virksomhed dukker op på skærmen.

Andet trin er at sørge for, at du får bygget dine udvalgte søgeord rigtigt ind på dine undersider. Her er en god tommelfingerregel, at der skal være et eller to søgeord pr. side, og de skal være relateret til hinanden.

  • Forestil dig, at du skaber et tematiseret univers på hver eneste underside på din hjemmeside. Handler din side om en bestemt blomsterart, ’Alexandriner-rose’, skal du beslutte, om du ønsker at fokusere på ord som ’Alexandriner-rose’ eller blot ’rose’. (Sidstnævnte er væsentligt mere søgt på og har en del mere konkurrence).
  • I løbet denne proces skal du tænke som og med dine brugere. Det er dem, der skal navigere rundt på dit site og få tillid til din virksomhed. Opsætning, visuelt layout og tekst skal tilgodese din målgruppe og få dem til at føle sig velkomne og tilfredse med de informationer og muligheder, de får på sitet.
  • Her er det også vigtigt, at din hjemmeside indlæses hurtigt og fungerer på alle enheder (mobil, tablet og PC). Tekniske fejl og mangel på brugervenlighed irriterer dine bruger. Dine brugere er teknologisk forvænte og tager for givet, at alt foregår nemt og hurtigt.

Tredje trin handler om at sprede det gode budskab og sørge for, at din målgruppe kender til din side. I fagsprog kaldes dette for linkbuilding/linkearning. Den måde, søgemaskinerne finder frem til, hvilke sider der skal ligge øverst og få mest synlighed, er i høj grad bestemt af, hvilke links den konkrete side har.

  • Denne proces er et kontinuerligt arbejde, der skal sikre, at du får relevante og stærke links til din side. Undgå at bruge tid på at få links fra hjemmesider, der slet ikke er relevante i forhold til dit indhold. Undgå også sider, der ligner spam (linkfarme og blacklistede sider).
  • I de fleste tilfælde er den lette vej til et link oftest et tegn på, at det kan være en spamhjemmeside, der opfattes negativt over for søgemaskinerne. Får du mange links fra irrelevante og spamlignende hjemmesider, kan det gøre mere skade end gavn for din SEO-kampagne.
  • Fokuser på at sprede det gode budskab om dit nye site på sociale medier og se, om du kan få et godt indlæg om dit emne ind på en anerkendt side i din branche. Her skal du selvfølgelig huske at linke tilbage til din side.
  • Se dette arbejde som en del af din digitale PR for dit brand eller produkt, hvor din side på bedst mulig vis skal præsenteres og markedsføres online.
  • Denne proces med at optimere løbende vil på længere sigt give gode resultater, men fokus er altid dine mål og dine konkurrenter. Her er det vigtigt at overveje, om et meget konkurrencepræget søgeord er umagen værd, eller om du skal bruge længere/anderledes, men stadig relevante søgeord.

Vi benytter os af Google Analytics til at måle data og analysere på den trafik, du får fra alle dine kilder. Her kan vi se, hvor din trafik stammer fra og andre nyttige informationer, der kan fortælle os, hvordan dine brugere navigerer på din side, hvad de er interesserede i, og hvor længe de opholder sig ved hvert enkelt menupunkt.  

SynergiCases