1. advent

Dit digitale call-center

Uanset om du har en konsulentvirksomhed, eller sælger konkrete produkter – så er det vigtigt, at man dukker op i det, vi kalder ”Det digitale call-center”.

Det digitale call-center er vores begreb, for fx Google, YouTube, Facebook, LinkedIn, Instagram mv. – altså alle de platforme, hvor det kunne tænkes, at din kunde søger informationer om din serviceydelse eller dit produkt.

Det er derfor vigtigt man er til stede, og det kommer man bedst, med relevante informationer.

Før køb

Er en kunde på jagt efter eksempelvis en ny bil, så starter ca. 80 % i det digitale call-center.
Kunden går på Google, for at lave relevante søgninger, i forhold til det kunden ønsker at finde svar på eller vide mere om.

Så hvad spørger en kunde en bilforhandler om i butikken? For kunden har nemlig brug for svar på de samme spørgsmål online, som dem de ville stille i butikken.
Så kunden ville måske spørge; ”Skal jeg vælge benzin eller diesel”, ”Lease eller købe bil”, ”Ny eller brugt bil”, ”Elbil eller benzinbil”, og ”Hvilken bilforsikring skal jeg vælge”.

Det kan også være, at kunden går på YouTube for her at se en bestemt bilmodel eller for at se en video, som også besvarer et af ovenstående spørgsmål.

Alternativt kan det være, at kunden spørger familie, venner og erhvervskontakter via Facebook eller LinkedIn – om der er nogen, som har gode råd eller erfaringer, som de vil dele.

TIP 1 - Digitaliser din sælger!

En god idé er derfor, at du laver en liste med de ting, som dine kunder typisk spørger om, i forbindelse med et køb af dit produkt.
Lav evt. også en Googleanalyse omkring, hvad kunderne typisk søger på i relation til dit produkt.

Med afsæt i dette – så få skabt noget relevant indhold!
Svar på spørgsmålene – både med tekst, men brug også gerne video til det! Dermed får du skabt relevant indhold til hjemmesiden, som skaber værdi og hjælper brugeren. Dette vil så samtidig hjælper dig med at dukke op i det digitale call-center. Man kan nemlig nå en høj placering, både på Google og YouTube, ved at besvare brugernes spørgsmål – og det er en ”gratis” belønning fra Google.

Gevinsten er samtidig, at det relevante indhold konventerer bedre, da man hjælper brugeren og viser faglighed! Et er at hjælpe brugerne, noget andet er at vise, at du er den bedste i jeres branche – og at du ved, hvad du taler om!

TIP 2 - Hjemmesiden!

Du kan bruge rigtig mange penge på at skabe trafik til din hjemmeside – men hvis hjemmesiden skræmmer folk væk, er det relevant at kigge på denne først.

Signalér gerne, at du har styr på det, som du sælger – og vis det i et enkelt og brugervenligt hjemmesidedesign.

Derudover er det vigtigt, at du tænker over mobilversionen.
Er din hjemmeside let forståelig, og nem at tilgå via mobilen?
Folk, som bruger din hjemmeside via mobilen, ønsker ofte konkret info, så som din service eller dit produkt – og så kontaktinformationer. Og helst som det første de ser! Oftest gider brugere ikke scrolle ned over fine forklaringer og tekster, som ikke bidrager med at finde, netop det de søger.

Så få styr på hjemmesiden!

TIP 3 - Konvertering!

Hvad gør du med de ca. 98 % som søger info på jeres hjemmeside, men som ikke genererer et køb?
Hvordan får du sat krog i dem?

Kan de tilmelde sig dit nyhedsbrev via hjemmesiden? Eller er I på de sociale medier?

Vis og forklar tydeligt på hjemmesiden, hvilke medier brugeren kan følge jeres virksomhed på. Fortæl hvorfor de skal følge jer og gør det nemt at klikke sig ind på de forskellige medier via ikoner på hjemmesiden.

Når du så har fået en besøgende ind på dine sider på de sociale medier – er det så relevant det de ser?
Du skal nemlig sørge for, at du også leverer relevant indhold der også! Her er du allerede godt hjulpet af benarbejdet fra TIP 1, men gå mere i dybden.
Kend dine følgere – hvem er de? Hvad er det de gerne vil have? Giver opslagene/nyhedsbrevene værdi for dine følgere? Og hvorfor skal de følge jer?

Husk at linke til hjemmesiden i opslag hvor det er relevant, så du kan få dem ind på din hjemmeside. Hvis du ønsker at de skal kontakte dig, så oplys telefonnr. så de ikke taber interessen ved at skulle lede efter kontaktinformationer.

TIP 4 - Efter køb

Hvad gør du efter et køb? Hvordan sikrer du dig, at kunden er mere tilbøjelig til at vælge dig, frem for konkurrenter i fremtiden?

Udsender du nyhedsbreve eller bruger de sociale medier?

Fordelen ved at bruge tid på, at få skabt nyhedsbreve eller være aktiv på de sociale medier er, at man får skabt en database over potentielle kunder. Dermed kan du minimere udgifterne til markedsføring, da du kan kommunikere direkte med interesserede, som allerede har ”tilvalgt” dig.

 

God arbejdslyst og fornøjelse, med at få skabt mere synlighed, i det vi kalder ”Det digitale call-center”.