1. advent

Dit digitale call-center

Uanset om du har en konsulentvirksomhed eller sælger konkrete produkter, så er det vigtigt, at du dukker op i det, vi kalder ”Det digitale call-center”.

Det digitale call-center er vores begreb for fx Google, YouTube, Facebook, LinkedIn, Instagram mv. – altså alle de platforme, hvor det kunne tænkes, at din kunde søger informationer om din serviceydelse eller dit produkt.

Det er derfor vigtigt, at du er til stede, og det kommer du bedst med relevante informationer.

Før køb

Er en kunde på jagt efter eksempelvis en ny bil, så starter ca. 80 % i det digitale call-center.
Kunden går på Google for at foretage relevante søgninger i forhold til det, kunden ønsker at finde svar på eller vide mere om.

Så hvad spørger en kunde en bilforhandler om i butikken? For kunden har nemlig brug for svar på de samme spørgsmål online, som dem de ville stille i butikken.
Så kunden ville måske spørge; ”Skal jeg vælge benzin eller diesel”, ”Lease eller købe bil”, ”Ny eller brugt bil”, ”El-bil eller benzinbil” og ”Hvilken bilforsikring skal jeg vælge”.

Det kan også være, at kunden går på YouTube for  at se en bestemt bilmodel eller for at se en video, som også besvarer kundens spørgsmål.

Alternativt kan det være, at kunden spørger familie, venner og erhvervskontakter via Facebook eller LinkedIn, om der er nogen, som har gode råd eller erfaringer, som de vil dele.

TIP 1 - Digitaliser din sælger!

En god idé er derfor, at du laver en liste med de ting, som dine kunder typisk spørger om i forbindelse med et køb af dit produkt.
Lav evt. også en Googleanalyse omkring, hvad kunderne typisk søger på i relation til dit produkt.

Med afsæt i dette – kan du skabe relevant indhold!
Svar på spørgsmålene, både med tekst, men brug også gerne video til det! Dermed får du skabt relevant indhold til hjemmesiden, som skaber værdi for brugeren og hjælper brugeren. Dette vil  samtidig hjælper dig med at dukke op i det digitale call-center. Man kan nemlig nå en høj placering både på Google og YouTube ved at besvare brugernes spørgsmål – det er en ”gratis” belønning fra Google.

Gevinsten er samtidig, at det relevante indhold konverterer bedre, da du hjælper brugeren og viser faglighed! Et er at hjælpe brugerne, noget andet er at vise, at du er den bedste i din branche – og at du ved, hvad du taler om!

TIP 2 - Hjemmesiden!

Du kan bruge rigtig mange penge på at skabe trafik til din hjemmeside – men hvis hjemmesiden skræmmer folk væk, er det relevant at kigge på den først.

Signalér gerne, at du har styr på det, som du sælger, og vis det i et enkelt og brugervenligt hjemmesidedesign.

Derudover er det vigtigt, at du tænker i mobilvisning.
Er din hjemmeside let forståelig og nem at tilgå via mobilen?
Folk, som bruger din hjemmeside via mobilen, ønsker ofte konkret info som din service, dit produkt og kontaktinformationer. Og helst som det første de ser! Brugere gider ikke scrolle ned over fine forklaringer og tekster, som ikke bidrager til at finde netop det de søger.

Så få styr på din hjemmesiden!

TIP 3 - Konvertering!

Hvad gør du med de ca. 98 % som søger info på din hjemmeside, men som ikke genererer et køb?
Hvordan får du sat 'krog' i dem?

Kan de tilmelde sig dit nyhedsbrev via hjemmesiden? Eller er du til stede på de sociale medier?

Vis og forklar tydeligt på hjemmesiden, hvilke medier brugeren kan følge din virksomhed på. Fortæl hvorfor de skal følge dig, og gør det nemt for dem at klikke sig ind på de forskellige medier via ikoner på hjemmesiden.

Når du  fået en besøgende ind på dine sider på de sociale medier – er det så relevant det de ser?
Du skal  sørge for, at du også leverer relevant indhold her! Her er du allerede godt hjulpet af benarbejdet fra TIP 1, men gå mere i dybden.
Kend dine følgere – hvem er de? Hvad er det de gerne vil have? Giver opslagene/nyhedsbrevene værdi for dine følgere? Og hvorfor skal de følge dig?

Husk at linke til hjemmesiden i opslag, hvor det er relevant, så du kan få kunden ind på din hjemmeside. Hvis du ønsker at kunden skal kontakte dig, så oplys telefonnr., så de ikke taber interessen ved at skulle lede efter det.

TIP 4 - Efter køb

Hvad gør du efter et køb? Hvordan sikrer du dig, at kunden er mere tilbøjelig til at vælge dig, frem for konkurrenter i fremtiden?

Udsender du nyhedsbreve eller bruger du de sociale medier?

Fordelen ved at bruge tid på at få skabt nyhedsbreve eller være aktiv på de sociale medier er, at du får skabt en database over potentielle kunder. Dermed kan du minimere udgifterne til markedsføring, da du kan kommunikere direkte med de, som allerede har ”tilvalgt” dig.

 

God arbejdslyst og fornøjelse med at få skabt mere synlighed i det vi kalder ”Det digitale call-center”.