6 ting du skal have styr på inden 25. maj 2018

Fra 25. maj 2018 bliver det for alvor dyrt ikke at have styr på din virksomheds personfølsomme data, også alle de data, du har i forhold til hjemmesider og webshops i forbindelse med nyhedsbrev, medlemskartotek, betalingskort osv.

Og hvordan får du så det?

1. Opdater din hjemmesides cookie- og privatlivspolitik
Fremadrettet stilles der strengere krav til, at du i et klart og tydeligt sprog skal forklare brugerne, hvilke data du indsamler, og til hvilket formål.

2. Vær troværdig i din kommunikation om persondata
Udnyt at brugerne fremadrettet sikkert vil stille større krav til, hvad du bruger deres data til, så gør det tydeligt, hvilke procedurer I har. Skriv også gerne direkte kontaktperson på en persondataansvarlig i hjemmesidens footer.

3. Benyt SSL
Hvis din hjemmeside ikke allerede kører med SSL (kryptering), så er det nu, du skal få det gjort. Det vil både betyde bedre søgemaskinerangering, men det vil også give brugerne tryghed for, at deres data behandles fortroligt.

4. Overvej brugen af tredjepartsplugins
Vi har haft en tendens til at plastre vores hjemmesider til med tredjeparts-plugins, enten til leadgenerering, annoncering, nyhedsbrevstilmelding, heatmaps mv. Du bør overveje, om du, som hjemmesideejer, er ansvarlig for at sende personoplysninger til disse, og dermed om det er strengt nødvendige for din forretning?

5. Altid aktivt tilvalg ved markedsføring
Både under den gældende markedsføringslov, men skærpet under GDPR, skal der altid være et aktivt tilsagn om samtykke til brug af data til fremtidig markedsføring. Det er helt OK med en checkboks, den må bare ikke være udfyldt på forhånd. Og husk: Det skal være lige så let at trække samtykket tilbage, som det er at give det.

6. Indsamler du mere end du har brug for
Er din kontaktformularer fyldt med obligatoriske felter? Bruger I reelt de data til noget? Hvis ikke, så ta’ det ud, der ikke bruges. Det vil både gøre det nemmere at overholde GDPR, men vil sikkert også generere flere leads.