VOTE - Princippet
– Tips til det gode SoMe-opslag
Har du hørt om VOTE-princippet på de sociale medier? Princippet fortæller dig, hvordan dit opslags levetid fungerer på forskellige sociale kanaler. Dit opslag skal overleve 4 faser, før sneboldeffekten starter og dit opslag opnår en længere levetid – måske går det endda viralt. Derfor er det en rigtig god idé at tænke over om dine opslag kan opfylde nedenstående mål inden du går live med din formidling. Dit forarbejde er godt givet ud, hvis du vil tilfredsstille både dine følgere men også de Sociale Mediers algoritme.
V = Visninger
V'et står for "Visninger"
VIDEN TIL DIG
Når du slår et opslag op, vises dette først til;
- et lille udpluk af dine følgere…
- som er online på det tidspunkt, hvor du lægger dit opslag op
TIP TIL DIG
Det er vigtigt, at du har en idé om, hvornår dine følgere er online. Det er disse online følgere, som er med til at starte hele sneboldkampen! Men hvordan finder du ud af, hvornår de er online?
- Først skal du kende dine følgere, så du kan lave indhold, der passer til disse.
- Herefter skal du i gang med at teste af, hvornår dine følgere interagerer med dine opslag. – er det om morgen, formiddag, middag, eftermiddag, aften, i hverdagen eller i weekenden? Ved at bruge de forskellige kanalers analyseværktøjer, kan du se, hvordan dine opslag bliver modtaget.
- Efter noget tid og efter du har foretaget nogle analyser, vil du få en idé om, hvilke tidspunkter, som er bedst for dig at lægge noget online.
OPSUMMERING:
Lær dine følgere at kende ved hjælp af analyser, da det er dine følgere, som bestemmer om dit opslag skal have visninger.
O = Opmærksomhed
O’et står for ”Opmærksomhed”
VIDEN TIL DIG
Du er afhængig af, at dit opslag bliver set af udvalgte online følgere, når du lægger dit opslag op. Det er nemlig disse ONLINE FØLGERE, som skal give dit opslag den fornødne opmærksomhed.
TIP TIL DIG
Hvordan skiller du dig så liiige ud fra mængden, så du får den fornødne opmærksomhed? Det er altid godt med:
- En god overskrift, som på en sjov, ironisk eller anden måde, fanger dine følgere og beskriver, hvad dine følgere kan forvente, at opslaget handler om.
- En sigende tekst, som relaterer sig til overskriften.
- Godt visuelt blikfang. Det kan være mange ting fx. video, billede, GIF, mm. Ved at anvende både tekst og et visuelt element fanger du flere følgere, da det visuelle element gør det nemmere for følgere at afkode, hvad din tekst handler om.
OPSUMMERING
Dine online følgere skal give dit opslag opmærksomhed. Forøg chancerne for at få opmærksomhed ved at bruge en god overskrift, en sigende tekst og godt visuelt blikfang.
T = Tidsforbrug
T’et står for ”Tidsforbrug”
VIDEN TIL DIG
Forskellige sociale kanaler kan måle om en person stopper op ved dit opslag i deres feed og i hvor lang tid personen har opmærksomheden på dit opslag!
TIP TIL DIG
Jo længere tid en person bruger på dit opslag, jo bedre. Opslag hvor folk bruger deres tid signalerer til algoritmen, at her er der noget godt indhold. Dette indhold tillægges en større værdi, og vises til flere.
OPSUMMERING
Nogle algoritmer måler tidsforbrug på opslag
- Jo højere tidsforbrug jo bedre
E = Engagement
”E’et” står i dette princip for ”Engagement”, og er 4. og sidste stop på ”Algoritme-tilfredsstillelses-rejsen”.
Det gode opslag på sociale medier bør indeholde noget, som skaber brugerens ”engagement”.
Og hvad betyder det så helt lavpraktisk? Jo ser du, ifølge adfærdspsykologer skal der vækkes en følelse hos brugeren, hvis man vil opnå engagement og interaktion. Hvis man provokerer, skaber man tit og ofte debat. Hvis man skriver noget drønkedeligt, får man ikke en eneste reaktion! Men hvis man vækker en følelse hos modtageren, opnår man en reaktion og forhåbentlig et engagement, så som et ”like”, ”en deling”, ”en kommentar” eller ”et tag”. Og det vil vi rigtig gerne have. Algoritmen elsker det - og det gør, at sneboldseffekten for alvor ruller.
Så næste gang du tænker over et opslag, så tænke over ”hvilken følelse, vil jeg gerne vække” hos min modtager?
Husk – hver eneste dag kæmper du en kamp for opmærksomhed – og du er oppe imod billeder af spædbørn, katte- og hundevideoer eller diverse influensers energisparende ”One-pot-pasta-hurtig-retter”.
VIDEN TIL DIG
Forskellige sociale kanaler måler om dit ”publikum” liker”, ”deler”, ”tagger” eller ”kommenterer” i/på dit opslag!
TIP TIL DIG
Husk på dette: Jo flere, der ”liker”, ”deler”, ”kommenterer” og interagerer på dit opslag, jo bedre. Opslag hvor folk er aktive signalerer til algoritmen, at her er der noget spændende indhold. Og når folk kan lide dit indhold, giver de forskellige Sociale Medier dit opslag længere levetid og det bliver vist til endnu flere.
Hvis ingen interagerer ryger du lige så langsomt ned ad algoritme-rangstien. Sociale medier er til for brugeren og de er til for at underholde brugeren – derfor vil de kun vise indhold, der er interessant, for deres ”publikum”. De vil helst ikke bruge tid på indhold deres brugere ikke gider at se, for så mister de selv aktive medlemmer.
OPSUMMERING:
- Algoritmer måler på interaktioner
- Jo flere interaktioner jo bedre
Synergi Design Digital Web
HVORDAN KAN VI
HJÆLPE DIG?
Kontakt Louise, hvis du har spørgsmål til strategi på Sociale Medier
Louise Neumann Frandsen
Mail: lf@synergi1.dk
Tlf.: 70 27 90 03