Merchandise, Reklameartikler, gimmicks, sampling og give aways

En reklameartikel er et produkt, som repræsenterer og markedsfører et produkt eller en virksomhed. Og ja, der er mange gode grunde til at anvende reklameartikler, men der skal vælges med omhu for, at den er en succes. 
Reklameartiklen skal have værdi for modtageren, og har man ikke sat sig grundigt ind i modtagerens sted, ja så giver den ikke resultat. Så, hvad vil give modtageren værdi?
Oftest behøver reklameartiklen ikke at være dyr, det vigtigste er, at den opfylder et behov eller gør livet lettere for modtageren.

Klassiske reklameartikler, som kuglepen og blok
Der er en grund til, at vi kalder dem klassikere – de virker. Yndlings-kuglepennen, den vi altid skriver med – hvilket logo er der på den? Og de billige kuglepenne, som bare ligger i skuffen – hvilket logo er der på dem? Uanset hvor billig en reklameartikel er, så er den stadig for dyr, hvis den ikke bliver brugt.
Vær derfor sikker på, at den skiller sig ud på kvalitetsparameteret, så reklameartiklen dermed bliver brugt.

Skal man så holde sig til klassikerne?
Nej absolut ikke! Brug meget gerne klassikerne, men brug også lidt tid på at sætte dig ind i modtageren og kampagnen. Sjove reklameartikler, som passer til modtagerens behov, ender ikke med at blive endnu en ”dims-med-logo”. Tværtimod – en original og gennemtænkt løsning skaber fokus.

Merchandise og gimmicks kan have gaveværdi, underholdningsværdi, gemmeværdi – det vigtige er, at de relaterer til dit brand og understøtter det, brandet står for.
Hvis der ligger en betydning i at koble dit logo sammen med en given situation/event, kan reklameartiklen være med til at forstærke indholdet og opfattelsen af dit brand.